Foto's van yogahoudingen met een woordje uitleg


De klassieke hoofdknie-houding

Hier zie je de opbouw van de zeer dynamische spankracht vanuit de middenromp (zonnevlecht regio) en tegelijk een ontspanning van schouders, nek en armen.
Het hoofd behoudt de vrijheid en het overzicht. De gedachte voorstelling werkt vormgevend.
Deze klassieke yoga-oefening is zeer heilzaam en werkt versterkend op de actieve spijsverteringsorganen, zoals maag, pancreas, gal.
Slakvorming in de spijsvertering door te weinig verteerde voedingsstoffen wordt verminderd wat dan weer de lever ontlast.
Bij vermoeidheid is de functie van deze organen, die de voedingsstoffen afbreken, verzwakt.

 

De gedraaide driehoekshouding

parivrtta trikonãsana - de gedraaide driehoekshouding

Deze yoga houding begint met lichte en wijde armbewegingen waardoor je het ruimtegevoel om je heen meeneemt in de beweging
en waardoor je ook je rug veel lichter en ongedwongen in beweging krijgt. Het is niet de bedoeling een beweging fysiek te forceren of af te dwingen.
De houding eindigt in een beweging die een vorm van wijdte en expansie tussen boven en onder uitdrukt in het armgebaar.
De houding wordt hier gevorderd gedemonstreerd, beginners brengen de hand op het been i.p.v. op de grond.
Zodoende kan iedere houding aangepast worden en is ze voor iedereen ook haalbaar.

Sociaal leerproces
Een handeling die vanuit het wijdtegevoel in het bewustzijn vertrekt kan in een wijdte- of ruimtegevoel eindigen.
Een handeling die vanuit een engtegevoel begint eindigt in een nog groter engtegevoel en spanning.

 

De klassieke draaizithouding

Deze draaizithouding wordt tijdens de lessen ook in eenvoudigere variaties aangeleerd.
De rug richt zich vooreerst vanuit het gecentreerde heiligbeen verticaal op de schouders en armen blijven licht.
Het hoofd is zoveel mogelijk vrij in een wakker overzicht.
Met een wijd arm gebaar glijden de armen naar beneden en wordt de vorm ontwikkeld.
Het hoofd behoudt nog altijd het zoveel mogelijk vrij en wakker overzicht tegenover de vorm.

 

trikonãsana - de driehoekshouding

 

 

Bij deze waardevolle yoga-houding groei je dynamisch vanuit de middenromp.
Deze expansie vanuit de middenromp is zeer heilzaam voor de actieve stofwisselingsactiviteit,
verruimt de ademhaling en bevordert ook de sensibele nieren.

In de praktijk leer je de beweging te differentiëren of in te delen
De bovenromp is ontspannen, licht en vrij.
De middenromp is dynamisch of actief.
De stand vormt de stabiele rustige basis.

Wanneer je deze beweging op die manier leert vorm geven schenkt ze een gevoel van wijdte in het bewustzijn
en leidt ze ook tot wijdte in de adembeweging.

 

Yogaschool Trikon Bloemendalestraat 111 - 8730 Beernem Telefoon: +32(0)499/38 69 03 | Websitemap